torstai 15. helmikuuta 2007

Viisi näkökulmaa CRM:ään

CRM:stä on kirjoitettu paljon sekä ammatillisesta että tieteellisestä näkökulmasta, mutta kirjallisuus on sisällöltään epäjohdonmukaista ja sirpaleista. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että CRM:lle ei ole yhtenäistä, vakiintunutta määritelmää.

Esim. Zablah, Bellenger ja Johnston löysivät Industrial Marketing Management -lehdessä (33/2004) julkaistussa tutkimuksessaan 45 laajassa käytössä olevaa määritelmää CRM:lle. Nämä määritelmät voidaan luokitella viiteen eri näkökulmaan:

  • CRM prosessina
  • CRM strategiana
  • CRM filosofiana
  • CRM kyvykkyytenä
  • CRM teknologiana
Seuraavissa kirjoituksissa kuvaan näitä viittä näkökulmaa tarkemmin.

3 kommenttia:

Raisa kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Kalle Airo kirjoitti...

En ole varma ymmäränkö kysymystäsi. Joka tapauksessa kaupan syntymiseen tarvitaan monenlaisia asioita.

Jotta asiakas voi ostaa sinulta, täytyy hänen tietää olemassaolostasi ja tarjoomastasi. Tätä varten tarvitaan erilaisia myynti- ja markkinointitoimenpiteitä kauapanteon edistämiseeksi. (Asiakkuudenhallinta voi auttaa näiden toimenpiteiden suunnittelussa ja kohdistamisessa.)

Tämä jälkeen on pohjimmiltaan kyse siitä, että tarjoat asiakkaalle hyödyllisen tuotteen/palvelun oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja myös oikeaan hintaan(tai sitä halvemmalla).
(Analyyttien asiakkuudenhallinta
voi auttaa myös tuote- ja tarjoomakehityksessä.)

Anonyymi kirjoitti...

moi onhan tämä tosi kiva ja mukava paika