Kuudet markkinat
Tässä on aiemmin mainitsemani Paynen 90-luvulla kehittämä kuusien markkinoiden malli.
Mallin osat ovat siis:
- Asiakasmarkkinat: nykyiset ja potentiaalisiset ostajat, välikädet ja loppukäyttäjät. Jokainen välikäsi on osa jakeluketjua.
- Suosittelijamarkkinat: koostuvat pääasiassa kahdenlaisista suosittelijoista, asiakkaista ja ei-asiakkaista. Suosittelijat voivat suositella organisaatiota tai sen tuotetta tai palvelua joko oma-aloitteisesti tai suositeltavan organisaation aloitteesta.
- Toimittaja- ja yhteistyömarkkinat:Perinteiset tavarantoimittajat ja alihankkijat sekä esim. tahot, joiden kanssa organisaatiolla on strategisia alliansseja yms.
- Vaikutusvaltamarkkinat: Analyytikot, osakkeenomistajat, talouslehdet, valtionhallinto, erilaiset kuluttajajärjestöt.
- Rekrytointimarkkinat: Oikeiden työntekijöiden houkutteleminen organisaatioon.
- Sisäiset markkinat: Organisaation osastot ja henkilökunta.
(Perustuu pääosin Paynen, Ballantynen ja Christopherin artikkeliin A stakeholder approach to
relationship marketing strategy [European Journal of Marketing Vol. 39 No. 7/8, 2005 ])


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti