perjantai 23. helmikuuta 2007

Kuudet markkinat

Tässä on aiemmin mainitsemani Paynen 90-luvulla kehittämä kuusien markkinoiden malli.

Mallin osat ovat siis:

  1. Asiakasmarkkinat: nykyiset ja potentiaalisiset ostajat, välikädet ja loppukäyttäjät. Jokainen välikäsi on osa jakeluketjua.
  2. Suosittelijamarkkinat: koostuvat pääasiassa kahdenlaisista suosittelijoista, asiakkaista ja ei-asiakkaista. Suosittelijat voivat suositella organisaatiota tai sen tuotetta tai palvelua joko oma-aloitteisesti tai suositeltavan organisaation aloitteesta.
  3. Toimittaja- ja yhteistyömarkkinat:Perinteiset tavarantoimittajat ja alihankkijat sekä esim. tahot, joiden kanssa organisaatiolla on strategisia alliansseja yms.
  4. Vaikutusvaltamarkkinat: Analyytikot, osakkeenomistajat, talouslehdet, valtionhallinto, erilaiset kuluttajajärjestöt.
  5. Rekrytointimarkkinat: Oikeiden työntekijöiden houkutteleminen organisaatioon.
  6. Sisäiset markkinat: Organisaation osastot ja henkilökunta.
CRM voidaan ja kannattaa nähdä kaikkiin näihin sidosryhmiin ylläpidettävien suhteiden hoitamisena. Markkinointiviestinnässä sidosryhmien tarpeet ovat kovin erilaisia ja eri ryhmiä kannattaakin lähestyä eri markkinointimiksillä.

(Perustuu pääosin Paynen, Ballantynen ja Christopherin artikkeliin A stakeholder approach to
relationship marketing strategy [European Journal of Marketing Vol. 39 No. 7/8, 2005 ])

Ei kommentteja: