maanantai 19. helmikuuta 2007

Asiakkuudesta Startmarkin foorumeilla

Hankenin Robert Wendelin kirjoitti Stratmarkin foorumilla:

Lopputoteumani on että on erittäin tärkeää ratkaista asiakkaan ongelmat/tarpeet ja pidetään asiakas tyytyväisenä. Sillä tavalla asiakaskanta ylläpidetään sekä kasvatetaan pitkällä aikavälillä ja se tarkoittaa parempaa tuottoa omistajille sekä enemmän työtä työntekijöille.

Mielestäni tuo lopputoteuma edustaa aiemmin kuvaamistani näkökulmista CRM:ään lähinnä "CRM filosofiana" suuntausta (eikä siten ole koko totuus vaan voi myös johtaa lyhytnäköiseen toimintaan).

Strategisesta näkökulmasta voitaisiin väittää, että on tärkeää ratkaista yrityksen kannalta oikeiden asiakkaiden ongelmat/tarpeet. Tällöin pyritään palvelemaan vain asiakasportfolion arvoa kasvattavia asiakkaita ja välttämään samalla lyhytnäköistä ns. "pahan rahan" perässä juoksemista. Yritys kun saattaa ajautua ongelmiin myös palvelemalla liian monia asiakkaita liian hyvin tai hajauttamalla resurssejaan liikaa opportunistisen toiminnan seurauksena.

Wendelin tekstistä saadaankin sopiva aasinsilta Paynen kuusien markkinoiden malliin, josta ajattelin muutenkin kirjoittaa kohtapuoliin.

Ei kommentteja: