Viisi näkökulmaa CRM:ään
CRM:stä on kirjoitettu paljon sekä ammatillisesta että tieteellisestä näkökulmasta, mutta kirjallisuus on sisällöltään epäjohdonmukaista ja sirpaleista. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että CRM:lle ei ole yhtenäistä, vakiintunutta määritelmää.
Esim. Zablah, Bellenger ja Johnston löysivät Industrial Marketing Management -lehdessä (33/2004) julkaistussa tutkimuksessaan 45 laajassa käytössä olevaa määritelmää CRM:lle. Nämä määritelmät voidaan luokitella viiteen eri näkökulmaan:
- CRM prosessina
- CRM strategiana
- CRM filosofiana
- CRM kyvykkyytenä
- CRM teknologiana
3 kommenttia:
En ole varma ymmäränkö kysymystäsi. Joka tapauksessa kaupan syntymiseen tarvitaan monenlaisia asioita.
Jotta asiakas voi ostaa sinulta, täytyy hänen tietää olemassaolostasi ja tarjoomastasi. Tätä varten tarvitaan erilaisia myynti- ja markkinointitoimenpiteitä kauapanteon edistämiseeksi. (Asiakkuudenhallinta voi auttaa näiden toimenpiteiden suunnittelussa ja kohdistamisessa.)
Tämä jälkeen on pohjimmiltaan kyse siitä, että tarjoat asiakkaalle hyödyllisen tuotteen/palvelun oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja myös oikeaan hintaan(tai sitä halvemmalla).
(Analyyttien asiakkuudenhallinta voi auttaa myös tuote- ja tarjoomakehityksessä.)
moi onhan tämä tosi kiva ja mukava paika
Lähetä kommentti