Korjaa kahdella tavalla
Joel Spolansky mainitsee kirjoituksessaan asiakaspalvelun ja tuotekehityksen yhdistävän perusidean asioiden korjaamisesta kahdella tavalla:
- Neuvo asiakasta ratkaisemaan ongelma
- Paranna tuotetta/palvelua siten, että samaa ongelmaa ei enää ilmene
Tämä on skaalautuvan liiketoiminnan perusidea (tee asiat kerralla kunnolla ja laskuta samasta työstä moneen kertaan). Sama ilmiö näkyy esim. näin:
- Kirjoita kirja ja kerää rojalteja pitkällä aikavälillä
- Osta sijoituskohde ja kerää osinkoja / vuokratuloja tms. pitkällä aikavälillä
- Rakenna asiakassuhde huolella ja kerää sen hedelmiä vuosien aikana (tämähän on CRM-blogi)
- Rakenna jakelijaverkosto ja nauti sen tuomista kaupoista
- Tee tietokoneohjelma, joka tuottaa palvelun automaattisesti, ja kerää käyttömaksut tuottamastasi hyödystä minimaalisin muuttuvin kustannuksin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti