tag:blogger.com,1999:blog-3115615363644853654.post2679636558586800319..comments2020-03-19T03:14:40.850+02:00Comments on Asiakkuudenhallinta: 5. näkökulma: CRM teknologianaKalle Airohttp://www.blogger.com/profile/05803222697195311822noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3115615363644853654.post-53874786560900170192007-02-24T14:50:00.000+02:002007-02-24T14:50:00.000+02:00Teknologianäkökulmasta on hyvä toisinaan pohtia mi...Teknologianäkökulmasta on hyvä toisinaan pohtia mikä on CRM:n ja ERP:n rajanveto - vai onko sitä? Yrityksen toiminnanohjaus on joka tapauksessa niin sidoksissa asiakkuuteen, että rajaa ei välttämättä ole. Ehkä CRM:n teknologisessa määrittämisessä kaivattaisiin horisontaalisempaa lähestymistä. Tulisi miettiä koko yrityksen toiminnallisuus läpi etsien kohtia, joissa syntyy asiakkuuteen liittyvää tietoa.<BR/><BR/>Valitettavan usein näkee sellaistakin, että yrityksen CRM -järjestelmä on taantunut osoitekirjaksi ja sähköpostiarkistoksi. Tietoa ei ole systemaattisesti kerätty eikä sirpaleinen asiakastieto lopulta edes tarjoa lisäarvoa. Tähän liittyy myös käytettävyys. Tuntuu myös siltä, että CRM-järjestelmää hankittaessa rima lasketaan liian alas. Vaikka ehkä unelmoitaisiinkin asiakastiedon kerääntymisestä, silti tyydytään vain osoitekirjaan.<BR/><BR/>Mielenkiintoinen ilmiö parin viime vuoden aikana on ollut avoimen lähdekoodin periaattein kehitetty CRM -järjestelmä. Avoimen lähdekoodin avoin käyttäjäyhteisö näyttää antavan hankintaprosessiin enemmän ajatuksia kuin yksikään konsultti. Myös käyttäjäyhteisön toiveista syntyneet lisälaajennukset kertovat omaa kieltään siitä, millaista toiminnallisuutta CRMn päälle voidaan rakentaa. Itselleni oli mielenkiintoinen ajatus esimerkiksi se, että CRM:n kautta hallittaisiin rekrytointiprosessia, jolloin suuriakin hakijamassoja kyetään käsittelemään asiallisesti.<BR/><BR/>Lisätietoja SugarCRM:n laajennuksista osoitteesta http://www.sugarexchange.comAnonymousnoreply@blogger.com